آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده که یکی از لباس‌‌‌هایتان به یک یا چند لکه خون آغشته شده و برای پاک کردن  آنهابه طور کامل با مشکل مواجه شده باشید؟ اگر شما کاربر بخش لاندری در بیمارستان یا یک مرکز شستشوی صنعتی هستید حتما در طول روز یکی از وظایف شما برطرف کردن لکه های حونی از روی لباس ها یا ملحفه های بیمارستانی است. مطالعه مطلب پیش رو به شما کمک خواهد کرد تا در برطرف کردن این لکه ها بیشتر موفق باشید

آمونیاک

صرف نظر از اینکه لکه خون به چه علتی به وجود آمده باشد، اقدام برای پاک نمودن لکه های روی لباس در اسرع وقت از اهمیت بالایی برخوردار است. پاک کردن لکه خون قبل از تثبیت کامل می‌‌‌تواند نسبتا آسان باشد، اما شستن آن بعد از ۲۴ ساعت تقریبا غیر ممکن است. اگر شما می‌‌‌خواهید لکه را قبل از خشک شدن و تثبیت کامل پاک کنید، یک راه ساده و موثر برای از بین بردن لکه عرق، خون، و یا ادرار از روی لباس‌‌‌های شما این است که ناحیه لکه مورد نظر را با استفاده از یک محلول نیمه خالص آمونیاک پاک کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که قبل از قرار دادن لباس مورد نظر در ماشین لباسشویی و شستشوی آن با باقی لباس‌‌‌ها، آن را به خوبی با آب بشویید. به این ترتیب، می توانید از آسیب دیدن پارچه لباس‌‌‌های دیگر جلوگیری نمایید.

هیدروژن پراکسید

باید بدانید که این محلول را می‌‌‌توان تنها بر روی لکه های خون تازه و خشک نشده اعمال نمود. برای این کار، هیدروژن پراکسید ۳٪ را به طور مستقیم بر روی لکه مورد نظر اعمال کرده، سپس با آب تازه شستشو داده، و در نهایت، به طور معمول (به عنوان مثال، با استفاده از ماشین لباسشویی) بشویید.

 

دبلیو دی –40 (WD-40)

شما می‌‌‌توانید برای پاک کردن لکه‌‌‌های خون از دبلیو دی- ۴۰ کمک بگیرید. برای این کار، مقداری از آن را به طور مستقیم بر روی لکه اسپری کرده، و چند دقیقه صبر کنید. سپس لباس را به طور معمول بشویید. سعی کنید این کار را زمانی انجام دهید که لکه مورد نظر هنوز تازه است، چرا که پاک کردن آن پس از خشک شدن بسیار سخت‌‌‌تر خواهد بود. شما می‌‌‌توانید از این محصول برای پاک کردن لکه‌‌‌های دیگری مانند رژ لب، خاک، چربی، و لکه جوهر از روی لباس استفاده کنید.

 

پودر تالک

شما می‌‌‌توانید برای حذف لکه‌‌‌های خون تازه از روی پوشاک و لوازم منزل، از ماده خمیری حاصل از مخلوط نمودن پودر تالک و آب استفاده کرده، و آن را بر روی محل لکه‌‌‌دار شده اعمال نمایید. هنگامی که خمیر بر روی پارچه خشک شد، لکه را پاک کنید. شما همچنین می‌‌‌توانید در صورت عدم دسترسی به پودر تالک، از آرد ذرت استفاده نمایید.

آب نمک سرد

یک راه دیگر برای پاک کردن لکه خون این است که لباس لکه‌‌‌دار شده را با بیشترین سرعت ممکن در یک ظرف حاوی آب نمک سرد بخیسانید. پس از آن که لباس به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون ظرف خیس خورد، لکه را با یک ماده شوینده مایع شستشو داده و با استفاده از ماشین لباسشویی (و یا به طور معمول) مورد شستشو قرار دهید.

سرکه

یک راه دیگر برای پاک کردن لکه خون ریختن سرکه سفید خالص بر روی آن است. اجازه دهید لکه خون به مدت ۵-۱۰ دقیقه درون سرکه خیس بخورد، و سپس آن را به خوبی با یک پارچه یا حوله لکه گیری نمایید. همین روند را در صورت لزوم مجددا تکرار کرده، و پس از آن بلافاصله پارچه لکه دار را شستشو دهید.